de eerste week - Reisverslag uit Letsitele, Zuid-Afrika van Leonie Koorn - WaarBenJij.nu de eerste week - Reisverslag uit Letsitele, Zuid-Afrika van Leonie Koorn - WaarBenJij.nu

de eerste week

Door: Leonie Koorn

Blijf op de hoogte en volg Leonie

25 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Letsitele

25 januari 2013


Wauw, wat een drukke week was dit. En wat ging het snel voorbij.. Nu weet ik zeker dat de tijd vliegt en dat ik extra goed moet genieten van alle dagen die ik hier heb. Ook is het erg vermoeiend hoor, maar dat went wel. De tijden zijn zo anders voor mij, erg vroeg op en erg vroeg naar bed. En oh, vergeet de warmte niet. Vandaag was het 35 graden, heerlijk! Maar je raakt er wel snel vermoeid van. Ik heb deze eerste schoolweek mezelf goed vermaakt. We hebben veel nieuwe dingen gedaan en gezien. En daar komt gelukkig nog zoveel bij. Dit waren pas 5 dagen!
We moesten woensdag morgen vroeg op. Om 5:30 ging de wekker, en daar raak ik niet aan gewend. Het was de eerste keer dat we zo vroeg op school waren. Om 8 uur beginnen de lessen en we waren er kwart voor 8. Sarah vertelde ons dat de leraren met elkaar bidden voor dat de lessen beginnen en dat we daar bij mochten zijn. Zelf ben ik niet gelovig en heb ik niet veel met bidden, maar ik was wel nieuwsgierig naar hoe ze dat zouden doen. En na dat ik gehoord had hoe ze dat deden zou ik geen ochtend meer willen missen. Het was net of je een gospel hoorde zingen, maar dan in een schoolgebouw. Ze zongen een liedje over het geloof, ik kan niet beschrijven hoe mooi dat was. De eerste paar seconden die ik hoorde, zorgde er voor dat ik meteen kippenvel kreeg. Na het nummer verteld één iemand iets uit de bijbel of uit het hoofd. Daarna sloten ze hun ogen en bidden hardop in het Afrikaans. Ik versta niks van het Afrikaans, maar het is mooi om te horen hoe ze zacht door elkaar heen praten. Ik vind het speciaal dat wij als niet gelovige daar bij mogen zijn. Ze ontvangen ons met open armen en we zijn meer dan welkom.
Na het bidden gingen we aan het werk. We wilde de birthday charts afmaken voor de grade 2. Het is uiteindelijk een leeuw geworden, (mijn idee natuurlijk), en zijn manen vormden de maanden. In de maanden schreven we de namen van de kinderen die jarig zijn. Hij is erg leuk geworden; de kinderen waren daar zeker mee eens! Nadat we de kalender hadden gebracht, ben ik weer naar de preschool (kleuterklas) gegaan om daar de leraren te begeleiden in de chaos. Het is prachtig om met deze kinderen te werken, maar wel erg vermoeiend. Als je 1 stap binnen de klas zet hangen er al 5 kinderen aan je. Het is super om te zien hoe blij ze met je zijn, ook de leraren waarderen het dat je er bent. Ze weten waarom, en waarvoor je het doet, en dat maakt ze blij. Je ziet wel verschil bij de kinderen qua achtergrond. Het is erg om te zien dat een kindje een broodtrommeltje vol brood, lolly’s, koekies, en chipjes heeft en het andere kind een klein bakje rijst bij zich heeft wat waarschijnlijk over was van de vorige avond. Ook qua hygiëne merk je het. Er zijn overigens ook veel kinderen die slecht communiceren omdat ze niet sociaal genoeg worden opgevoed. Een paar kinderen heb ik nog bijna niet zien lachen, en ik hoop dat ik daar verandering in kan maken.
In de middag gingen ze beginnen met atletiek. ze trainen voor een wedstrijd tegen andere scholen. Ze hadden de onderdelen over het school gebiedverdeeld, en bij elk onderdeel stond een leraar om te begeleiden. Elke klas ging langs elk onderdeel, en de 3 beste per onderdeel werden gekwalificeerd voor de wedstrijd. Aangezien ik zelf ook erg lang op atletiek heb gezeten was het extra leuk om te zien en te helpen. Ik heb vooral geholpen bij het hoogspringen aangezien dat mijn onderdeel was. Maar aangezien dit de eerste keer was dat ik dit zag wou ik overal kijken. Aan het eind van de training kwamen alle kinderen bij elkaar en stonden verdeeld in 2 groepen tegen over elkaar. Iedere groep had zijn eigen yell en zongen dat tegen elkaar. Het was erg leuk om te zien hoe fanatiek deze kinderen zijn.
De volgende dag begon ook weer met bidden. Zo’n goed begin van de dag! Daarna bij de preschool geweest, maar de kinderen waren heel erg druk die dag. Ik was heel snel moe, en dat word ik bijna van elke dag. Ik leef heel anders, sta vroeg op, ga vroeg op bed, eet anders, het weer is anders, en dat maakt het vermoeiend. Gelukkig sta ik met veel plezier op. Elke dag, maar vooral vrijdag. We hadden iets ergs leuks op de planning vandaag. We hadden bedacht om een foto te maken van elke kind van de preschool, en daarbij een verf afdruk van de handjes te doen. Dat is leuk voor ons als herinnering, maar ook leuk voor de kindjes daar aanzien ze het geweldig vinden om zichzelf terug te zien op een foto. Dus we hadden buiten verf, papier, een tafel, en een handen wasbak klaargezet. Ilse haalde de kindjes uit de klas op, ik maakte de foto’s met een erge mooie camera, en Arlette verfde de handjes. Het was geweldig om te zien hoe de kindjes reageerde op de verf. Dit hadden ze nog nooit gedaan hiervoor, zelfs de verf hadden ze nog nooit gezien denk ik. Sommige kinderen vonden het toch wel een beetje eng. Maar als ze dan klaar waren, begonnen ze te lachen omdat ze het prachtig vonden om te doen. Ook de foto’s zijn erg mooi geworden. Hier zijn we de hele dag mee bezig geweest buiten. De tijd vloog om, en de zon brandde goed. dus dat bruine kleurtje zal ik wel mee naar huis nemen! Volgende week gaan we een grote poster voor ze maken met alle foto’s en handprints voor aan de muur in de klas. Dat zullen ze leuk vinden. Na school zijn we voor het eerst in Tzaneen geweest om wat geld te wisselen en om van het eerste sponsorgeld iets te kopen. We hebben nieuw speelgoed gekocht voor de kleuterklas, omdat ze spelen met speelgoed was echt te oud is, en veel daarvan is stuk en vies. We hebben blokken gekocht, buiten speel spullen, bellenblaasjes, een aantal pakjes krijt etc. Volgende week zullen we het naar de kinderen brengen en ik ben benieuwd wat de kinderen en de school er van vinden.
Ik ben erg moe van deze eerste drukke, en indrukwekkende week. Het lijkt net alsof ik hier al 3 weken ben. Ik moet nu echt gaan slapen want het is al best laat. Morgen gaat me wekker om 3:30! Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik zo vroeg op moet. Maar het is voor een goed doel, want we gaan morgen naar het Krugerpark! Op safari voor 2 dagen. En ik heb er zoveel zin in, ik denk dat dat de reden is dat ik niet kan slapen. Hopelijk zie ik het dier waar ik eigenlijk stiekem voor naar Afrika kom, de leeuw!


  • 30 Januari 2013 - 18:39

    Jitske:

    Wat een leuk en mooi verslag. Geniet ervan meid. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Letsitele

Mijn eerste reis

..

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2013

Hij had geen manen meer, maar dreads.

02 Maart 2013

knuffelen met wilde dieren

10 Februari 2013

Geen aapjes voor mij. Dan maar een krokodil

03 Februari 2013

Panorama

27 Januari 2013

Krugerpark!
Leonie

2 maanden Zuid - Afrika!

Actief sinds 23 Jan. 2013
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 6566

Voorgaande reizen:

23 Januari 2013 - 18 Maart 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: